17سپتامبر 2023 - ورزش منظم سنگ بنای مدیریت دیابت است، و نقشی حیاتی در کنترل سطح قند خون، بهبود سلامت کلی و کاهش خطر عوارض دارد.

دیابت یک بیماری مزمن است که حداقل نیمی از جهان را تحت تاثیر قرار داده است. توضیح ساده ی آن این است: هنگامی که بدن شما به اندازه ی کافی انسولین تولید نمی کند یا سلولها به اندازه ی کافی به انسولین حساس نیستند، قند خون بیش از حد در جریان خون تجمع می یابد و باعث دیابت می شود. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی، مشکلات کلیوی و حتی از دست دادن بینایی شود. علیرغم ابتلای میلیون ها نفر به این بیماری در جهان، هیچ درمان خاصی برای آن وجود ندارد، اما ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند نقش مهمی در مدیریت دیابت داشته باشد. ورزش منظم برای مدیریت دیابت به همان اندازه مهم است که دارو و اصلاح رژیم غذایی اهمیت دارد. برای مبتلایان به دیابت، ورزش مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش خطر عوارض، بهبود سلامت کلی و کنترل سطح قند خون. در این مقاله، مزایای ورزش مداوم برای مدیریت دیابت را بررسی می‌کنیم و به برخی نکات عملی ورزشی برای افراد مبتلا به این بیماری می‌پردازیم.

ارتباط بین ورزش و کنترل قند خون چیست؟

افزایش حساسیت به انسولین

ماهیچه های ما برای دریافت انرژی در حین ورزش، به گلوکز اضافی نیاز دارند. بدن به ورزش واکنش بهتری نشان می دهد زیرا توانایی انسولین برای انتقال گلوکز به سلول ها را افزایش می دهد. با کاهش سطح قند خون، و بهبود حساسیت به انسولین نیاز به داروهای اضافی را کاهش می دهد.

کاهش سطح قند خون

ورزش می تواند به طور مستقیم سطح قند خون را در طول و بعد از فعالیت بدنی کاهش دهد. بسته به میزان و طول مدت ورزش، این تاثیر ممکن است برای چندین ساعت یا حتی روزها باقی بماند. ورزش منظم به حفظ سطح قند خون سالم و مدیریت کلی قند خون کمک می کند.

رسیدن به وزن متعادل

برای مدیریت دیابت، حفظ وزن سالم ضروری است. ورزش متابولیسم را افزایش می دهد و کالری می سوزاند که به کاهش وزن و حفظ وزن کمک می کند. داشتن وزن مناسب و حفظ آن می تواند تا حد زیادی کنترل قند خون را بهبود بخشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

دیابت، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. ورزش با کاهش عوامل خطر از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا، سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد. قلب با ورزش منظم تقویت می شود، بدین ترتیب خطر مشکلات مربوط به قلب کاهش می یابد.

کاهش استرس

افزایش سطح قند خون ممکن است ناشی از استرس باشد. ورزش به آرامش بدن و ذهن کمک می کند و راهی عالی برای کاهش استرس است. ورزش می تواند به طور غیر مستقیم با کاهش استرس به تنظیم قند خون کمک کند.

استراتژی های ورزشی موثر برای مدیریت دیابت چیست؟

تمرینات هوازی

برای مبتلایان به دیابت، پیاده روی شدید، دوچرخه سواری، شنا و رقص همگی تمرینات کاردیو(قلبی) عالی هستند. به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که 150 دقیقه یا بیشتر در هفته فعالیت هوازی در سطح متوسط داشته باشند. سلامت قلب و عروق با ورزش هوازی تقویت می شود که به کنترل وزن نیز کمک می کند.

تمرینات قدرتی

حداقل دو روز در هفته تمرینات قدرتی را در برنامه ی ورزشی خود بگنجانید. توده عضلانی به دست آمده از طریق تمرینات قدرتی می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. این تمرینات می تواند شامل تمرینات با وزن بدن مانند شنای زمینی و اسکات، باندهای مقاومتی یا وزنه برداری باشد.

تمرینات انعطاف پذیری و تعادل

تمرینات انعطاف پذیری و تعادل، مانند کشش، را باید در برنامه ی ورزشی خود بگنجانید.

این تمرینات انعطاف پذیری مفاصل را افزایش می دهند و احتمال افتادن را کاهش می دهند، که می تواند برای افراد مسن دیابتی بسیار مهم باشد.

ثابت و منظم عمل کردن، برای ایجاد یک برنامه ی روتین سالم مهم است، بنابراین به یاد داشته باشید که به طور مداوم ورزش کنید و در عین حال سطح قند خون خود را نیز کنترل نمایید.

منبع:

https://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/what-is-the-link-between-regular-exercise-and-diabetes-1010193/